Janika Lehtonen vastaamaan Pallo-Iirojen myynnistä ja markkinoinnista

28.11.2015

Janika Lehtonen
Janika Lehtonen

Pallo-Iirot panostaa seuran myynti- ja markkinointityöhön. Täysipäiväisenä myynnin ja markkinoinnin työntekijänä seurassa aloittaa Janika Lehtonen. Työuransa myynnin ja markkinoinnin parissa tehnyt Lehtonen on ollut muun muassa IF-vahinkovakuutusyhtiössä myyntipäällikkönä ja vastaavissa töissä myös Radio Ramonassa ja Aluesanomissa Uudessakaupungissa.

Pallo-Iirojen edustusjoukkueen viime kauden päävalmentajan ja seuran junioripäällikön Pasi Lehtosen puolisona Janika Lehtoselle on tullut seuran asiat hyvinkin tutuiksi viime vuosina. Päätyminen Pallo-Iirojen myynnistä ja markkinoinnista vastaavaksi henkilöksi tapahtui pitkän kypsyttelyn lopputuloksena.

- Pallo-Iiroissa on tehty pitkään hyvää työtä. Seurassa on valtava määrä lisenssipelaajia ja seuralla on monipuolista toimintaa. Seura on ehkä ollut liiankin vaatimaton hyvin tehdystä työstä. Hatunnosto myös kaikille vapaaehtoisille seuratoimijoille, jonka ansiosta toiminta on mahdollista.

- Kuitenkin olen pitkään miettinyt miksei Pallo-Iirojen kokoisessa seurassa ole myynti- ja markkinointityöhön keskittynyttä työntekijää. Seurassa on paljon hyviä ideoita ja ajatuksia myynnin kehittämiseen, mutta seuratoimijoilla ei ole aina ollut aikaa toteuttaa niitä, Lehtonen miettii.

- Minulla on pitkä kokemus myynti- ja markkinointityöstä. Hyppäys urheilumaailman myyntiin ja markkinointiin on uusi, joten usko siihen mitä myy on tärkeintä. Tänäpäivänä hyvin harva yhteistyökumppani enää rahoittaa toimintaa vastiikketta, vaan on etsittävä ratkaisuja, joissa molemmat oikeasti hyötyvät yhteistyöstä.

Oppia muualta ja soveltamista Raumalle

Janika Lehtonen on myös halukas oppimaan mitä muualla tehdään ja toisaalta mitä kannattaa jättää tekemättä.

- Olen jo sopinut tutusmiskäynnit VaLePa:n, SJK:n ja VPS:n organisaatioihin. Tavoitteena on oppia käytäntöjä, jotka siellä ovat toimineet ja toisaalta miettiä miltä osin olisivat sovellettavissa Raumalla.

Janika Lehtosen vastuualueelle tulevat uusien tapahtumien organisointi, yhteistyösopimukset ja yleisesti myynnin & markkinoinnin kehittäminen. Yksi Lehtosen tulevista konkreettisista työkaluista on Hankkarintielle pystytetyn led-valotaulun mainosmyynti.

- Seuralta oli rohkea veto hankkia valotaulu, mutta ehdottomasti oikea askel eteenpäin. Tauluun onkin jo myyty mainoksia ja lisää on tulossa. Taulun mainospaikat ovat yrittäjäystävällisiä. Paikka valotaululle on myös loistava - Äijänsuon urheilualueella liikkuu paljon ihmisiä, itsekin yrittäjänä toiminut 4 lapsen äiti Lehtonen vinkkaa.

Janika Lehtosella on selkeä visio miten Pallo-Iirojen myyntiä ja markkinointia lähdetään kehittämään.

- Työ olisi ollut hyvä aloittaa jo aikaisemmin, mutta nyt on alettava tosissaan tekemään työtä. Tunnepuoli on urheilun myynnissä ja markkinoinnissa tärkeää. Esimerkkinä vaikka seuran päivitykset sosiaalisessa mediassa. Eniten tykkäämisiä keräävät kuvat, joista välittyy aidot tunteet, Lehtonen päättää.